Blog

 
 
 

 
 
 
 

Parfum - Vaša osobitá aura


Ponuky parfumov sa na nás hrnú zo všetkých strán. Najčastejšie sa snažia osloviť prívlastky "lacné", "luxusné" alebo "značkové". Ukazovateľ dobrého parfumu ale spočíva v niečom inom. Podstatná je konzistencia vonných olejov. Ich nedostatok bohužiaľ často prekrýva honosná značka alebo atraktívna cena. Niektoré vône sú neprávom prezentované ako parfumy - majú totiž kvalitu obyčajné toaletné vody. Vôňa je krátkodobá a jej intenzita slabá. To, že ste veľakrát značkový parfum kúpili za úžasnú cenu, potom postráda všetok zmysel, pretože ak chcete voňať celý deň, musíte vôňu niekoľkokrát oživovať. Fľaštičku s parfémom tak spotrebujete za niekoľko týždňov a musíte si kúpiť novú.

S kvalitnou vôňou je to rovnaké ako s dobrým jedlom. Ak je jedlo nápadne lacné, neočakávajte od neho veľký gurmánsky zážitok. Ak navštívite predraženú reštauráciu honosného mena, neznamená to ešte, že Vám bude chutiť. Akonáhle Vám ale reštaurácii odporučí ľudia, o ktorých viete, že sú labužníci, ktorí si starostlivo vyberajú, je to najlepší predpoklad toho, že si dobre pochutnáte.
Kvalitný parfum, to je skutočná veda. Jeho vôňa sa prejavuje v troch fázach, ktoré na seba postupne nadväzujú a plynule sa spájajú v úžasný harmonizujúci zážitok.

Fáza 1 - hlava parfému

Špičková črta je úvodným vstupom do vône. Je to náš prvý dojem z vône, ktorý predstavuje rozhodujúci okamih. Už pri prvom pričuchnutí vône ju buď akceptujeme alebo odmietneme. Pri špičke sa uplatňujú predovšetkým prchavé vonné látky.

Fáza 2 - srdce parfému

Srdcová črta sa rozvíja niekoľko minút po nanesení parfumu. Tvorí strednú časť vonnej kreácie a harmonicky nadväzuje na špičku. Na srdcovú črtu sa vrství posledná fáza - základná črta.

Fáza 3 - základ parfumu

Základná črta zanecháva najintenzívnejší dojem. Je nositeľom toho, čo pocítime aj po niekoľkých hodinách od nanesenia vône - podľa typu parfumu a predovšetkým podľa jeho kvality.

 

 

Ako zistím, že parfum už expiroval?

V príapade, že o svoj parfém dbáte a nevystavujete ho teplotám nad 25 stupňov Celzia a tiež priamemu slnečnému svetlu, jeho štandardná životná dĺžka je približne 3 roky. Parfum, ktorý už expiroval je jednoducho rozpoznateľný podľa živicocého prstenca, ktorý sa usádza pri otvore. Avšak kyslá, alebo živicová vôňa je tiež neklamným znakom toho, že Vás parfém to už má za sebou..

 

 

Môže parfum ovplyvniť našu náladu?

Odpoveď je určite áno. Parfém pôsobí priamo na náš limbický systém. Vyvoláva v nás pozitívne odozvy pri spomienkach alebo predstavách. Parfém môže pôsobiť aromaterapeuticky, ale aj na druhej strane, môže nás dostať do mierneho diskomfortu pri nepríjemnej prenikavej vôni. O parféme tiež platí, že dokáže byť veľmi dobrým pomocníkom, ale tiež zlým nepriateľom.

 

 

Parfém, parfumovaná voda, toaletná voda, kolínska voda. Aký je rozdiel?

Rozdelenie podľa koncentrácie, percenta parfumového oleja je nasledovné:

  • Čistý parfém (parfém) : 50% aromatickej kompozície
  • Eau de parfum (parfumovaná voda EdP) : 8 – 20% aromatickej kompozície
  • Eau de toilette (toaletná voda EdT) : 4 – 8% aromatickej kompozície
  • Eau de Cologne (kolínska voda EdC): 3 – 5% aromatickej kompozície

Ako sa percento aromatickej kompozície znižuje, tak sa znižuje aj kvalita, intenzita a trvácnosť daného perfému. Rôzne parfumérie, alebo parfumové domy pridávajú rôzne množstvá kompozície do každého svojho parfumu. Preto aj keď olejová koncentrácia v rámci jedného domu v EdP bude určite vyššia ako v EdT, skutočné množstvá môžu byť odlišné medzi jednotlivými parfumovými domami. EdT z jedného domu, môže byť silnejšie ako EdP z druhého domu.

EdC (Eau de Cologne) bolo po prvýkrát vytvorené v meste Kolín (Nemecko) ako slabá koncentrácia vôní citrusovej povahy, ale v posledných dekádach sa toto pomenovanie stalo generickým termínom pre slabo koncentrovaný parfum akéhokoľvek druhu.

 

 

Použitie parfumu a jeho história

Pravdepodobne už každý počul, že história parfémov sa tiahne až do doby starovekého Egypta. Egypťania boli priekopníci parfumov. Parfémy vyrábali z extraktov z kvetov (olejov) a ružového oleja.

Prvý parfum, ktorý uzrel svetlo komerčného trhu bol parfém s názvom „Bouquet a la Marichal“ , ktorý sa začal komerčne vyrábať a predávať v roku 1675.

Slovo parfum má pôvod v latinčine, je odvodené od slova per – fume, čo znamená v preklade „naprieč dymom“. Historici sa domnievajú, že práve tento názov bol odvodený aj od samotnej aplikácie parfumu. Naprieč dymom znamenalo, že parfum sa strekol do vzduchu a následne sa vytvoreným obláčikom prešlo. Takáto aplikácia bola jemnejšia a komplexnejšia.

Parfum je určitá forma osobného prejavu, je to spôsob ako od komunikovať svoju zmyselnosť a atraktivitu.  Je neodmysliteľnou súčasťou osobnosti človeka, rovnako ako niečí typ pleti, hlasu alebo úsmevu. Špeciálny dotyk vône môže navodiť nezabudnuteľný zážitok pre ostatných.

Parfém sa používa pre rôzne dôvody:

  • Prilákanie opačného pohlavia
  • Zlepšenie nálady, alebo stavu mysle
  • K posilneniu sebavedomia
  • Osvieženiu a povzbudeniu

Každá vôňa vonia rozdielne na každom človeku. Je to spôsobené jeho telesnou chémiou (hormónmi), stavom kože jednotlivca, spôsobom stravovania, užívaním liekov, životným štýlom, stresom a samozrejme prostredím v ktorom žijeme.

Svoj vlastný parfém po určitom čase nemusíme cítiť, čo je úplne normálne, nakoľko náš čuch sa stáva otupený. To však neznamená, že vôňa vyprchá. Po chvíli cítenia akejkoľvek vône, vrátane vášho parfumu, si náš čuch na vôňu navykne a prestávame ju vnímať. Normálne to našim čuchovým bunkám trvá približne 5 min. kým si na vôňu navykneme a náš mozog ju prestane registrovať. Vôňa je však stále tam a druhí ľudia si ju rýchlo všimnú. Čas, ktorý vôňa ostane na pokožke, je rozličný, v závislosti od človeka. 

 

 

Ako si vybrať správny parfum?

Parfum je vysoko individuálna záležitosť a preto by sme k výberu nášho parfumu mali pristupovať zodpovedne a aj odborne. Určite nie je vhodné objednať si parfum z katalógu len preto, lebo je v akcii a ku všetkému ešte aj v pekne krabičke. Parfum je našou vizitkou, našou inšpiráciou a bude našim veľmi dobrým priateľom, ak sa dobre rozhodneme.

Existuje pár základných pravidiel, ktorých je vhodné sa pridŕžať.

  • Vôňu vždy skúšame na vlastnej koži, nie na papieriku ani na vatičke. Skutočnú vôňu parfému odhalíme len vtedy ak si ho aplikujeme na telo.
  • Najlepšie je parfém aplikovať na miesta z vysokým prietokom krvi, napr. zápästie. Počkáme asi 10 – 15 sekúnd, ruky o seba neotierame!! A následne si jedenkrát zhlboka privoniame.
  • Skutočnú vôňu parfumu spoznáte až po 20 minútach až do jednej hodiny, lebo až vtedy sa z parfému uvoľnia všetky jeho vône.
  • Nechcite niečo len preto, lebo to má zvučné meno a je to značka. Buďte si istí, že skutočne milujete horné a dolné noty parfumu (hlava, srdce, telo).
  • Dobré je dať si sprchu predtým ako idete skúšať parfum. Vaša koža dokáže vôňu lepšie absorbovať, keď bude vlhká.
  • Pulzné body si natrite telovým krémom. Napríklad na zápästí. Uistite sa, že telové mlieko je bez esencií a počkajte aspoň 5 minút, aby Vám mlieko vsiaklo a následne aplikujte parfém.

 

 

Kde a ako aplikovať parfum?

Vône sa najlepšie zachytia na vlhkú, alebo zvlhčenú pokožku, preto je najlepšie parfém aplikovať po kúpeli alebo osprchovaní. Tiež je veľmi vhodné aplikovať parfum na pokožku v pulzných bodoch (tam kde je najsilnejší prietok krvi), teda tam kde je pokožka najteplejšia:

  • Na vnútornej strane zápästia
  • Zákolenná jamka
  • Okolie členkov
  • Za ušami
  • Na dekolt
  • Vnútorná strana lakťov

Čo je veľmi dôležité a často je to práve tá najväčšia chyba pri aplikácií, parfém nikdy nerozotierame! Týmto spôsobom narušíme molekuly vône (esencie) a zničíme tým vôňu.

Ľahšie vône aplikujeme na vonkajšiu časť ruky nie na vnútornú časť zápästia. Pri ťažších vôňach je to opačne. Pre jemnú parfumáciu Vašich vlasov je lepšie ak parfém streknete do vzduchu a následne vôňou prejdete. Ak máte radšej jemnú komplexnú  vôňu a nie silne lokálnu, tento spôsob pre Vás bude najvhodnejší. Je to najvhodnejšia aplikácia v prípade spoločenského podujatia, kde je pokope veľa ľudí.

  • Pri výbere parfumu je vhodné zohľadniť aj ročné obdobie. V lete sú vhodnejšie ľahšie a energickejšie vône, v zimných chladnejších mesiacoch sa môžete kľudne prikloniť aj k ťažším korenistým vôňam.
  • Je lepšie používať parfémy s jednou vôňou a určite parfémy nekombinujeme.
  • Pri parfumoch, viac ako kdekoľvek inde platí, že menej je niekedy viac. Nepreháňajte to s dávkovaním, aj keď je Váš čuch na vôňu navyknutý, parfém je určite cítiť. Nebuďte „chodiaca drogéria“ smiley
  • V prípade, že chcete voňať špeciálne zmyselne pre niekoho výnimočného, aplikujte si parfém za ušami. Je to veľmi zmyselné.
  • Všetci máme svoj osobný „vonný kruh“. Je to približne na úroveň našej vystretej ruky. Nikto by nemal cítiť našu vôňu ak do tohto pomyselného kruhu nevkročí. Vaša vôňa by mala byť ten najosobnejší odkaz, ktorý vyšlete ľuďom s ktorými prídete do kontaktu.

 

 

Ako dosiahnuť, aby vôňa vydržala čo najdlhšie?

  • Ak máte suchú pleť, používajte parfum častejšie
  • Na miesta aplikácie parfumu si potrite jemne vazelínu, molekuly parfumu sa na pokožke lepšie uchytia a dlhšie vydržia.
  • Parfém aplikujte na svoje telo čo najnižšie, tak bude vôňa stúpať a nestratí sa tak rýchlo.
  • Parfum aplikujte hneď po osprchovaní. Otvorené póry a rozohriata koža nasajú vôňu a tá na Vás dlhšie vydrží. Je dôležité, aby ste nepoužili deodorant.
  • Ak sa Vám vôňa vytratila po niekoľkých hodinách, môžete ju reaktivovať, tým, že si budete trieť miesta aplikácie.
  • Vrstvenie Vašej vône vám zabezpečí jej dlhšiu trvácnosť. Ak existujú sprchové gély, mydlá, hydratačné krémy, alebo čokoľvek, čo by malo Vašu vôňu, aplikujte si najprv to a následne Váš parfém.

 

 

Ako správne uskladniť parfum?

Parfém časom stráca na svojej kvalite a časový horizont závisí od okolitej teploty, svetla a dĺžky uskladnenia. Extrémne teplo a priame slnečné pôsobenie dokáže zničiť komponenty všetkých vôní . Skladujte všetky parfémy na chladnom mieste, ďaleko od okien. Priemerná životnosť parfému je 3 - 5 rokov, ale čisté parfémy bez alkoholu vydržia oveľa menej.

 

 

Zmyselnosť parfumu

Náš čuch je priamo napojený na limbický systém mozgu, kde sú uložené naše spomienky a emócie. To je dôvod prečo u človeka jednotlivé vône dokážu doslova „spustiť vlnu spomienok“ a stimulovať naše emócie. A tiež je to dôvod prečo uspokojenie toľkých našich potrieb a túžob závisí od zvedavosti, tvorivosti, zodpovednosti parfumového priemyslu.

 

 

Parfum ako hudba

Parfum môže byť v hudobnej metafore tak, že obsahuje tri noty vytvárajúce harmonický akord vône. Jednotlivé noty sa nám predstavujú postupne s plynutím času. Najvyššie noty sa objavia ako prvé, následne nás to zavedie hlbšie k stredným tónom a hlbšie tóny sa objavujú v poslednej fáze. Tieto noty sú vytvorené veľmi pozorne na základe vedomosti o vyparovaní parfumu.

  • Najvyššie tóny:

je to vôňa, ktorá je vnímaná bezprostredne po aplikácii parfumu. Horné tóny pozostávajú z ľahkých malých molekúl, ktoré sa rýchlo vyparia. Vytvárajú prvý dojem z parfumu a preto sú veľmi dôležité pri predaji parfumu.   Kompozície tvoriace vrchné noty majú veľmi silnú vôňu, sú veľmi prchavé a rýchlo sa uvoľnia. Zvyčajne sú to citrusové vône a zázvor. Sú tiež nazývané ako hlava parfumu a zvyčajne trvajú asi päť minút.

  • Stredné tóny:

Je to vôňa parfumu, ktorá sa vynára potom, ako odzneli vysoké tóny. Stredné tóny vytvárajú srdce alebo hlavné telo parfumu a zvyčajne sú to mäkšie vône. Levanduľa a ruža sú typickými strednými tónmi. Volajú sa tiež srdcové tóny a zvyčajne trvajú 10 – 60 minút.

  • Nízke tóny:

Vôňa parfumu, ktorá sa objaví po tom ako odznejú stredné tóny. Stredné a nízke tóny tvoria základnú tému parfumu. Prinášajú hĺbku a pevnosť parfumu a skladajú sa z veľkých a ťažkých molekúl, ktoré sa odparujú veľmi pomaly. Kompozície tejto triedy vôní sú vnímané približne až 30 minút po aplikácii parfému.